Nieuws fallback afbeelding

Deze maand een blog van onze collega uit het Noordelijkste puntje van Nederland: Groningen. Er wordt wel eens gevraagd wat de toevoegde waarde is van een persoonlijk contactpersoon vanuit Hulpstudent.nl. Naast dat wij natuurlijk een goede voorselectie doen, zijn wij er ook voor zowel de klant als student, als er gewerkt wordt. Wij proberen waar wij kunnen, invloed uit te oefenen om de kwaliteiten van de student aan de wensen van de klant te laten voldoen. Goede communicatie speelt hierin een rol. Andersom proberen wij ook de student te helpen zich te ontwikkelen en niet alleen op schoonmaakgebied.

Een aantal weken geleden belde een student mij op; ”ik wil stoppen bij de klant” zei ze. Ik was een beetje overrompeld, want een tijd terug was er niets aan de hand en ik vroeg natuurlijk waarom het nu plots anders was. Dit lag aan allemaal kleine zaken, die de spreekwoordelijke emmer deed overlopen. Ik vroeg of ze dit ook bespreekbaar had gemaakt en dat was niet zo. De student vond de wijze, waarop de klant feedback gaf, niet erg fijn en wilde per direct stoppen. Ik heb toen aangegeven dat de klant de wijze van benadering waarschijnlijk niet zo negatief heeft bedoeld en dat de student deze dingen eerder bij de klant of bij mij moet aangeven, zodat ik waar mogelijk voor een oplossing kan zorgen. Ik zou de klant op bellen om dit voor haar te bespreken, maar uiteindelijk heb ik ervoor gezorgd dat de student zelf met de klant contact heeft opgenomen om aan te geven dat ze wilde stoppen. De student heeft natuurlijk een opzegtermijn en zonder bijzondere reden, vind ik het belangrijk dat de student zelf de verantwoordelijkheid neemt om bij de klant aan te geven als hij of zij wil stoppen.

Een week later kreeg ik een mailtje ”ik heb uitgelegd dat ik het niet meer zo leuk vond, vanwege de communicatie. Ze zei dat ze blij was dat ik er open over was en ik heb vandaag gewoon de drie uren gewerkt, wat veel prettiger is verlopen. We hebben afgesproken dat ik toch blijf werken.”
Daar word ik gelukkig van. Als men met elkaar communiceert en samen tot een oplossing komt. Soms helpt een klein duwtje in de juiste richting.
Ik vind het belangrijk dat de klant, maar zeker ook de student bij mij kan komen om (kleine) zaken aan te geven en waar mogelijk te helpen bij een oplossing. Dit kan zijn op schoonmaakgebied, maar ook op persoonlijke ontwikkeling. Verwachtingen, communicatie (face-to-face of via de telefoon en niet alleen via WhatsApp) en het geven en ontvangen van opbouwende feedback is hierin belangrijk. Waarom communiceert iemand op een bepaalde wijze. Komt dit door karakter, slechte nachtrust, ziekte of andere persoonlijke omstandigheden of is het persoonlijk naar jou? Dat laatste is het juist vaak niet.

Ik ga er altijd vanuit dat de bedoelingen van de klant en student goed zijn, alleen zijn wij allemaal anders en moeten wij aan elkaar wennen. Hou dat in gedachten, want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een leuke samenwerking!